"Tidak ada tamat untuk menuntut ilmu"


8 Februari 2015

Video "Pendidikan Tingkatan 6: Warisan & Wawasan"

 
1. Saya pernah menjadi pelajar Tingkatan 6 pada tahun 1960-an di Malacca High School, Melaka.
 
2. Saya juga pernah menjadi guru mata pelajaran Geografi Tingkatan 6 dan juga pemangku Pengetua di sekolah yang mempunyai Tingkatan 6 iaitu di SMK Tunku Ampuan Durah, Negeri Sembilan dalam tahun 1970-an.
 
3. Selain itu, saya pernah menjadi Ketua Pasukan Pemeriksa STPM selama beberapa tahun.
 
4. Tugas saya di JPN Johor juga telah membenarkan saya terlibat dalam penubuhan kelas Tingkatan 6 di Johor.
 
5. Secara kasarnya saya telah terlibat dalam pengurusan Tingkatan 6 selama 21 tahun iaitu sejak menjadi pelajar sehinggalah terlibat dalam penubuhan kelas Tingkatan 6 di Johor itu.
 
6. Pengalaman selama 21 tahun itu membolehkan saya menulis sebuah buku yang bertajuk "Pendidikan Tingkatan 6: Warisan & Wawasan"
 
7. Lihat video berikut.
 
 




1. I was a Form 6 student in Malacca High School, Malacca back in the 1960s.
 
2. I was also a Form 6 Geography subject teacher and the acting Headmaster in SMK Tunku Ampuan Durah, Negeri Sembilan back in the 1970s.
 
3. Besides that, I had the experience of becoming the STPM Lead Invigilator for several years.
 
4. I was also involved in establishing a Form 6 class in Johor while I was an officer in JPN Johor.
 
5. Roughly I have been involved in the management of Form 6 for 21 years i.e. beginning as a Form 6 student until my involvement in establishing the Form 6 class in Johor.
 
6. The 21 years experience puts me in a good stead to produce a book entitled "Pendidikan Tingkatan 6: Warisan & Wawasan" (loosely translated to Form 6 Education: Heritage and Vision")
 
7. See  the video above.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan