"Tidak ada tamat untuk menuntut ilmu"


22 April 2012

Isu PTPTN

Pada pendapat saya, PTPTN masih diperlukan oleh pelajar terutama yang kurang mampu.
Isu terbesar ialah membayar balik hingga menyebabkan dana pusingan tidak dapat dikembangkan dan tidak dapat diberi kepada pelajar-pelajar masa hadapan.
Jika PTPTN ingin digantikan dengan satu sistem baru dimana pelajar-pelajar menabung sebelum mereka masuk ke universiti, itu merupakan skim yang lebih baik.
Tetapi mereka mesti menabung daripada darjah 1 selama 11 tahun, jumlahnya cukup untuk membiayai kos pengajian mereka hingga ke peringkat Ijazah Sarjana Muda.

Pada pendapat saya, faedah PTPTN sudah begitu jelas dari sejak ia ditubuhkan. Mungkin apa yang perlu diperbaiki ialah sistem pengurusannya sahaja. Adalah tidak wajar pengurusan PTPTN itu dipolitikkan oleh sesetengah pihak. Jika isunya ialah pengurusan maka cara penyelesaiannya juga mestilah melalui perubahan kepada sistem pengurusannya yang perlu diperbaiki dan bukannya melalui cara-cara lain seperti berdemonstrasi.

Cara-cara seperti berdemonstrasi / tunjuk perasaan tidak sesuai untuk negara yang ingin menuju ke taraf negara maju & ada cara yang lebih professional & intelektual yang boleh diguna pakai. 

2 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  2. congratulations abah...happy to see your first own post in your own blog. will wait for more in future.. -acik-

    BalasPadam